Kevés olyan kulturális jelenség létezik, amely hosszú évekkel a megjelenése után is képes aktívan alakítani a globális fogyasztói szokásokat. A Harry Potter-univerzum nem csupán irodalmi és filmes siker, hanem üzleti szempontból is külön kategória. A Harry Potter termékek nem egyszerűen árucikkek, hanem egyfajta kulturális kötődés fizikai manifesztációi, melyek a világ különböző pontjain ugyanazt az érzést, ugyanazt a közös nyelvet képesek felidézni – a varázslat, a lojalitás és az identitás mentén.
Miért olyan népszerűek a mai napig a Harry Potter termékek?
A Harry Potter termékek sikerének egyik kulcsa, hogy J. K. Rowling nemcsak egy történetet épített fel, hanem egy rendszert, egy világot, amelynek minden eleme önállóan is képes jelentéssel bírni. A Roxfort négy háza, a varázspálcák típusa, a kviddics csapatok vagy akár a varázsló pénznemek mind olyan apró részletek, amelyek önálló termékként is működnek. Egy Mardekáros nyakkendő vagy egy Hollóhátas sál nem csak ruhadarab – hanem kijelentés arról, kihez tartozunk. Nem meglepő, hogy a legkelendőbb termékek sokszor nem a főhősökhöz kötődnek, hanem a közösségekhez, amelyek a történeten belül alternatív identitásformákhoz kapcsolódnak.
A piac időközben rétegződött. A gyerekeknek szánt termékek – plüssök, játékpálcák, kifestők, rajongói kulacsok – mellett ma már komoly hangsúlyt kapnak a felnőtt célcsoportnak tervezett tárgyak is. Ezeknél a forma és funkció elegye jellemző: például bőrkötéses jegyzetfüzetek, visszafogott stílusú lakásdekorációk, prémium szintű ékszerek és díszdobozos kiadványok. Ez a vonal nem harsány, nem gyerekes – sokkal inkább nosztalgikus és ízléses, egyre inkább hasonlít egy életstílushoz, mint egy rajongói klubhoz.

A Harry Potter termékek által újra átélhetjük azt a különleges érzést, amit a könyvek olvasásakor vagy a filmek nézése közben
Egy elegánsan kidolgozott varázspálca, egy házköpeny vagy egy Roxfort címeres napló nem egyszerűen tárgy, hanem egy darabka abból a világból, amelybe szívesen menekülnének a hétköznapokból. Egy webáruház, amely ezt megérti, többet nyújt, mint vásárlást: varázslatos élményt közvetít.
A Harry Potter termékek kínálata ráadásul az évek során sokat fejlődött. Régebben a választék főleg könyvekből, plüss baglyokból és egyszerű jelmezekből állt. Ma azonban a kínálat sokkal színesebb és kreatívabb: találhatunk 3D nyomtatott figurákat, okos lámpákat, mágikus hangulatot idéző Bluetooth-hangszórókat, valamint kézműves technikával készült, hiteles filmreplikákat is. Van, aki a legapróbb részletekig tökéletesen kidolgozott, gyűjtői darabokat keresi, míg mások inkább hétköznapi használatra szánt, mégis különleges tárgyakat vásárolnak, mint például Griffendél-mintás bögrék, Mardekáros füzetek vagy Hedvig formájú lámpák.
A Harry Potter termékek globális sikere tehát nem pusztán egy népszerű történet farvizén halad. Egy olyan gondosan felépített, rétegzett és fenntartható márkarendszerről van szó, amely képes volt megőrizni hitelességét az évek során. A fogyasztói oldalról pedig nem vásárlás történik, hanem egy kapcsolat fenntartása: a könyveken, filmeken és most már a tárgyakon keresztül is. Amíg ez a kapcsolat létezik, addig a piac sem veszíti el az erejét – bármennyire is változzon körülötte a világ.
Add comment